Tomi Herukka
Customer Success Advisor
Asiantuntijasta uuteen rooliin asiakasvastaavaksi
Viisi vuotta ohjelmistoasiantuntijana työskennellyt Tomi Herukka huolehtii jatkossa Arkancen suomalaisista avainasiakkaista Customer Success Advisorina. Tehtävä on Euroopan tasolla uusi, ja asiakkailla on nyt yksi nimetty henkilö, johon ottaa yhteyttä.
Valmistuttuaan rakennustekniikan insinööriksi vuonna 2015 Tomi Herukka työskenteli ensin kolmisen vuotta katu- ja aluesuunnittelijana Destialla. Vuonna 2019 hän aloitti ohjelmistoasiantuntijana silloisella Civilpointilla, josta tuli yrityskaupan myötä osa Arkancea vuonna 2020.
Suunnitteluohjelmisto Tekla Civil oli tullut tutuksi Destian vuosina, joten Civilpointille siirryttyään Herukka toimikin aluksi Tekla Civil -asiantuntijana asiakastuessa ja koulutuksissa. Vähitellen vastuut kasvoivat, ja hänestä tuli Tekla Civilin tuotevastaava.
– Ohessa olen opetellut muita ohjelmia kuten Trimblen, Autodeskin ja Solibrin tuotteita sekä ollut asiakasprojekteissa mukana projektipäällikkönä, palvelupäällikkönä ja asiantuntijana. Viime vuoden olen ollut myös meidän koulutuskoordinaattori ja hoitanut koulutusten käytännön järjestelyt, Herukka kertoo.
Organisaatiomuutoksen kautta uuteen rooliin
Vuoden 2024 alussa Arkancella toteutettiin organisaatiomuutos, jonka myötä tehtävänimikkeet yhtenäistettiin kaikissa maissa ja myynnin puolelle syntyi kokonaan uusia rooleja. Avainasiakaspäälliköiden työpareina toimivat Customer Success Specialistit ja Customer Success Advisorit vastaavat jatkossa nykyisten asiakkuuksien hoidosta.
Tomi Herukalle tarjottiin mahdollisuutta hypätä avautuneeseen tehtävään, ja vuodenvaihteessa hän siirtyi ohjelmistoasiantuntijan roolista myynnin puolelle. Customer Success Advisorina hänen vastuullaan on noin kolmekymmentä kotimaista avainasiakasta. Tarkoitus on, että asiakkailla on yksi nimetty henkilö, jonka kanssa toimia.
– Huolehdin, että heillä menee kaikki hyvin tuotteiden ja palveluiden kanssa ja autan tarvittaessa. Tarkoitus on tukea proaktiivisesti niin, että olemme asiakkaan kanssa ratkaisemassa asioita jo ennen kuin ongelmat ehtivät syntyä.
Ohjelmistojen parissa työskentely ei tosin lopu kokonaan, sillä Herukka jatkaa edelleen Tekla Civilin tuotevastaavana ja hallinnoi ohjelmiston siirtymävaihetta.
Uuden oppimista työn kautta ja työn ohessa
Laajentuneen tehtävänkuvan lisäksi Herukka on muutenkin kehittänyt osaamistaan, sillä hän valmistui vuosi sitten tuotantotalouden diplomi-insinööriksi LUT-yliopistosta. Maisteriohjelma oli suunnattu työssäkäyville, ja perjantai-illoille ja lauantaille ajoittuvat luennot sai hyvin sovitettua yhteen työn kanssa.
– Diplomityön tein tänne meille Arkancelle, ja aiheena oli käytäntölähtöisen innovaatiojärjestelmän kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa. Tutkin, millaisilla järjestelmillä ja toimenpiteillä meillä onnistutaan saamaan erilaisia innovaatioita ja tein kehitysehdotuksia.
Vaikka Herukka on aiemminkin tukenut myyntiä teknisenä henkilönä ja työskennellyt asiakasprojekteissa, kokonaan myyntirooliin siirtyminen tuo mukanaan paljon uutta opeteltavaa. Toisaalta tekninen osaaminen ja ymmärrys useista tuotteista antavat työhön hyvän pohjan.
– Henkilökohtaisesti pääsen ehkä fokusoitumaan tiettyyn aiheeseen enemmän, kun ohjelmistoasiantuntijana on ollut useita tuotteita omissa hyppysissä ja niiden kanssa omat vastuunsa.
Rooli on Euroopan tasolla uusi, joten työnkuva tarkentuu edelleen kevään mittaan. Herukka odottaa positiivisella mielellä pääsevänsä työssä kunnolla vauhtiin.
– Ohjeistuksia on tullut monelta suunnalta, mutta rakennamme asiaa myös sen pohjalta, mitä hyviä asioita olemme jo tehneet Suomessa. Olemme esimerkiksi pitäneet seurantapalavereita asiakkuuksille, ja muutenkin meillä on ollut hyvät suhteet asiakkaisiin.